DINO MUSTAFIĆ ZA „SB“: „Reakcija ambasade Rusije na predstavu ‘Idiot’ diplomatski presedan, opasna tendencija uplitanja u ljudska prava i slobode izražavanja“

Objavljeno: 15/03/2023. 01:08

DINO MUSTAFIĆ ZA „SB“: „Reakcija ambasade Rusije na predstavu ‘Idiot’ diplomatski presedan, opasna tendencija uplitanja u ljudska prava i slobode izražavanja“

“Pitanje je koliko bi danas u represivnim okolnostima Rusije mogao stvarati neko poput Dostojevskog koji je bio majstor psihološkog opisa naravi zla i ljudske patnje”, kaže Mustafić.

Ruska ambasada u BiH optužila je Narodno pozorište Sarajevo za proturusku propagandu, izražavajući negodovanje zbog načina na koji je u ovoj najstarijoj pozorišnoj kući u BiH postavljena dramska predstava “Idiot” rađena prema romanu Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, u režijskoj postavci Selme Spahić. „Idiot“ je premijerno je izveden 22. februara ove godine.

Ruske diplomate su na Facebook stranici ambasade proglasili netalentiranom i histeričnom rediteljicu Spahić jer je njen “Idiot” smješten u savremeni kontekst u kojemu se upozorava na strašne zločine koje su ruska vojska i paravojne grupe do sada počinile tokom agresije na Ukrajinu.

Ambasada Rusije u BiH također poručuje da bi kulturu u Sarajevu “trebalo osloboditi od politike i od nacizma”. Najviše im je zasmetalo pominjanje ruskih zvjerstava u Ukrajini u kojoj glavni lik Knez Miškin govori u bombardovanju pozorišta u ukrajinskom gradu Mariupolu prošle godine u kome je poginulo više stotina građana koji su se sklonili od ruskog razaranja grada.

Narodno pozorište Sarajevo odgovorilo na ove kritike rekavši da raditi Dostojevskog na sceni danas, a zanemariti rat u Ukrajini bio bi kukavički čin.

„Dio predstave o kojem govorite počinje rečenicom: “16. marta 2022. u zračnom napadu ruske Oružane snage bombardovale su Donjecko akademsko regionalno pozorište u Ukrajini”. Dakle, datum je tačan. Amnesty International piše o ovom bombardovanju kao o “jasnom ratnom zločinu ruskih snaga”. AP News bombardovanje naziva “najsmrtonosnijim dosadašnjim napadom na civile do današnjeg dana”. BBC o ovom napadu izvještava kao o jasnom ” ruskom ratnom zločinu protiv civila”. Reuters piše o bombardovanju pozorišta kao o “nastavku dugotrajne ruske opsade Mariupola”, stoji u odogovoru NPS-a.

Nakon toga uslijedilo je i saopćenje Udruženja reditelja u BiH u kome su, između ostaloga, naveli:“ Problem je što je ruska ambasada zaboravila da rediteljice i reditelji u ovoj zemlji, ma kako ona bila i posna i bosa, mogu režirati šta hoće i kako hoće. Da je kod nas umjetnost slobodna. Kao što bi umjetnost trebala biti slobodna u svakoj zemlji.”

„S obzirom da ova intervencija protiv naših umjetnika dolazi iz zemlje iz koje umjetnici bježe, jer neistomišljenici završe u zatvoru ili skončaju otrovani ili pod čudnim okolnostima – mi saopštenje Ambasade Ruske Federacije smatramo prijetnjom“, naglasili su iz Udruženja reditelja u BiH.

Predstava Idiot

„Nijedna ambasada neće određivati našim umjetnicima šta će i kako raditi. Ne bi im pridavao publicitet“, za „SB“ je rekao Haris Pašović, bh. reditelj.

Ne očekujem da neko “brani” naše programske naslove i produkcije
Dino Mustafić reditelj i direktor Narodnog pozorišta Sarajevo u razgovoru za „Slobodnu Bosnu“ kaže da da ova pozorišna kuća ima nezavisnu programsku politiku, te da na godišnjem nivou usvaja repertoar.

Iz Ministarstva kulture i sporta ili vanjskih poslova nije bilo nikakvog oglašavanja na gore spomenutu spomenutu kritiku na predstavu NPS-a.

„Nismo imali nikakav politički pritisak, preporuku ili cenzuru sa bilo koje domaće političke adrese tokom mog dosadašnjeg mandata od godinu i pol dana u Narodnom pozorištu, pa tako isto i ne očekujem da neko “brani” naše programske naslove i produkcije. I neka tako ostane, jer smo mi odgovorili institucionalno i jezikom struke braneći autorsku poziciju slobode izraza i mišljenja. U tom smislu sigurno da nije posao niti jedne strane ambasade, kao ni Ambasade Ruske Federacije da komentariše pozorišne predstave, difamira autore, politički prijeti i optužuje Narodno pozorište, određuju formate slobode do kojih mogu ići domaći autori u postavci ruskih pisaca“, objašnjava Mustafić.

On dodaje da ovo nije jedini i prvi put da ista ambasada izađe iz diplomatskog okvira komunikacije sa pojedincima i institucijama u BiH demonstrirajući nečuvenu bahatost i oholost koja je zainteresirala regionalnu javnost.

„Mislim da je njihov neuki facebook status, stilska, politička i etička diskreditacija profesionalnog rada ambasade prema bh javnosti“, ističe Dino Mustafić.

Autoritarni režimi imaju potrebu limitirati slobodu
S obzirom na dugogodišnji rediteljski rad, zanimalo nas je da li je Mustafić upoznat sa nekom situacijom da se neko diplomatsko predstavništvo miješa i obračunava sa umjetničkim stvaralaštvom u zemlji domaćinu?

„Koliko je meni poznato ova reakcija je pravi diplomatski presedan i ima vrlo opasnu tendenciju uplitanja u ljudska prava i slobode izražavanja u drugoj državi. Umjetničko i kreativno izražavanje jeste integralni dio ljudskih prava, ključno za ljudski duh i razvoj demokratskih društava. Umjetničko izražavanje sve nas povezuje, nadilazi granice i prepreke, može nas promijeniti i pokrenuti da drugačije gledamo svijet, pa s toga ne čudi da autoritarni režimi poput ruskog imaju potrebu limitirati slobodu i onemogućiti umjetničku i faktičku istinu“, odgovara naš sagovornik.

Tomislav Marković, pisac i novinar iz Beograda je ovih dana, reagujući da kritike iz Ruske ambasade na sarajevsku predstavu postavljenu po djelu Dostojevkog, između ostaloga napisao: “Nije Dostojevski ni bio svestan koliko je imao sreće. Da su 1849. godine u Rusiji na vlasti bili tipovi poput Vladimira Putina, Igora Kalabuhova, Aleksandra Bocan-Harčenka i sličnih kremaljskih udarnika, Dostojevski bi jednostavno bio streljan.”

„Svakako je pitanje je koliko bi danas u represivnim okolnostima Rusije mogao stvarati neko poput Dostojevskog koji je bio majstor psihološkog opisa naravi zla i ljudske patnje, maestralnih teoloških refleksija odnosa smrtnosti i besmrtnosti, postojanja i nepostojanja Boga, slobode i odgovornosti, kao i kulturoloških uvida u karakteristike i sudbine Rusije i Zapada“, zaključio je Dino Mustafić za „SB“.

Objavio: usn krajina