Prijedlog o izuzećima od zabrane raspolaganja državnom imovinom mogao bi omogućiti realizaciju infrastrukturnih projekata u BiH, bez promjene vlasništva i uz strogi nadzor OHR-a i sudova.
Godinama je državna imovina Bosne i Hercegovine talac političkih sukoba. Svaka nova rasprava produbljuje podjele, dok unilateralne akcije dodatno kompliciraju mogućnost dogovora.
„Ustavni sud BiH je jasno utvrdio da samo država BiH može biti titular cjelokupne državne imovine, dok vlasti RS-a te odluke otvoreno ignorišu.“
Adil Kulenović, predsjednik Asocijacije nezavisnih intelektualaca Krug 99
Republika Srpska nastavlja s knjiženjem i prodajom državne imovine, unatoč obavezujućim odlukama Ustavnog suda, dok mnogi projekti u Federaciji ostaju zamrznuti zbog zabrane raspolaganja imovinom.
„Stoji barem deset milijardi eura investicija zato što ne možemo koristiti ono što je naše – državnu imovinu u funkciji javnog dobra.“ Dragan Čović, predsjednik HDZ-a BiH
Visoki predstavnik Christian Schmidt više puta je upozorio da zabrana raspolaganja državnom imovinom najviše opterećuje vlasti koje postupaju u skladu sa zakonom, prvenstveno u Federaciji BiH.
„Za BiH je važno da se zabrana ublaži kako bi vlasti koje poštuju vladavinu prava mogle pokretati razvojne projekte.“
Vlada Federacije BiH u dokumentu upućenom OHR-u i Vijeću ministara predlaže mogućnost izuzeća od privremene zabrane raspolaganja državnom imovinom — isključivo za potrebe izgradnje, održavanja i funkcionisanja javne infrastrukture (autoceste, željeznice, aerodromi, energetski i telekomunikacijski objekti).
Ključno načelo prijedloga: vlasništvo ostaje na državi, dok se dopušta privremeno korištenje uz obavezu poštovanja propisa entiteta, kantona i općina, te uz transparentan i sudski nadziran postupak.
Profesor ustavnog prava Davor Trlin ocjenjuje prijedlog pragmatičnim, ali upozorava na rizike:
„Rizik postoji ako se definicija javne infrastrukture ne precizira dovoljno, jer bi mogla biti zloupotrijebljena za privatne interese. Zato je nužan transparentan postupak i sudski nadzor.“
Trlin smatra da Schmidtov pristup usmjerava ka funkcionalnijoj državi u kojoj se državna imovina tretira kao resurs za opći interes, a ne sredstvo entitetskih ambicija.
Objavio: usn krajina
BiH Kronike Master