27/07/2024

UNSKO-SANSKE NOVINE

“SRBIJA LETI” DA ETIHAD PREZIMI: Ili, kako je Vučić financijsku dubiozu avioprevoznika prikazao pobjedom

Objavljeno: 16-11-2023 | 09:12

“SRBIJA LETI” DA ETIHAD PREZIMI: Ili, kako je Vučić financijsku dubiozu avioprevoznika prikazao pobjedom

Kako piše portal peroistine.com, tvrtka Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata u potpunosti je izašla iz vlasništva Air Serbia. Time je, piše portal, stavljena tačka na jedan od najvažnijih, a po svemu sudeći i po građane Srbije najskupljih projekata aktualne vlasti na čelu s predsjednikom Aleksandrom Vučićem, prenosi zagrebački Jutarnji list. Istraživački mediji ipak nisu do kraja otkrili pod kojim je uvjetima i kako sklopljen ugovor, koliko je on koštao i zašto je emiratski partner odlučio izaći iz posla.

– Otkrili smo samo dio strogo čuvane tajne – da je Srbija za 51 posto vlasništva u Air Serbia platila višestruko više od Etihada za svojih 49 posto dionica. A to je bio samo vrh ledene sante ove skupe poslovne avanture – zaključuje Peroistine. Prema istraživanju Insajdera objavljenom u serijalu “Srpsko-arapska posla”, država Srbija je zaključno s krajem 2016. uložila bespovratno u zajedničku kompaniju nekoliko puta više od Etihada, od otplate dugova do investiranja. Etihad je, prema Insajderu, postao vlasnik 49 posto udjela u na osnovu kredita od 100 miliona eura koji je dao toj kompaniji. Za razliku od bespovratnog davanja Srbije, Etihadu se kredit morao vrati s kamatom. Air Serbia je od Etihada uzimala i nepovoljne kredite – jedan od 56,5 miliona, drugi od 63 miliona dolara, s kamatom od čak 6,55 posto i troškovima obrade od po nevjerovatnih 7,5 miliona eura, iako je tada bilo moguće pronaći povoljnije.

Predstavljeni kao spasioci

Naime, prema Insajderu tada se tvrtka iz U.A.E, predstavljena kao spasilac posrnulog JAT Airwaysa, mada je, piše, pak, Peroistine, Srbija bila ta koja se “obavezala vratiti sve dugove nekadašnjeg JAT-a, ali i da na razne načine bespovratno ulaže u kompaniju Air Serbia tri godine”. Drugi istraživački portal Birn pisao je kako je vlast krila detalje ugovora od javnosti, ali se ipak moglo zaključiti da je on “povoljan za Etihad, a nepovoljan za Srbiju”. Vlast nikad do kraja nije otkrila koliko je ukupno novca uložila Srbija, a koliko arapska kompanija. Ti podaci su, i pored javnog interesa, ostali tajni. Ono što je izvjesno jeste da je riječ o stotinama miliona dolara. Kako je objavio Insajder, država je stalno davala subvencije za Air Serbiju. Naime, srbijanski avioprijevoznik bio je na popisu tvrtki kojima su i 2017. i 2018. pa i 2019. bila “namijenjena sredstva iz proračuna”. Tako je tokom 2018., prema navodima financijskog izvještaja, Air Serbia u poslovanju s Etihadom imala rashod od 11,8 miliona eura.

Tokom ovih deset godina mijenjala se i struktura vlasništva, pa Insajder navodi da je krajem 2020. prvi put izvršena dokapitalizacija, kada je vlasnički udio Srbije povećan na 81,97 posto, u što je uloženo 100 miliona eura. Dvije godine kasnije, u septembru 2022., uloženo je još 15,1 miliona eura, da bi vlasnički udio iznosio 83,85 posto. No, već u martu ove godine bilo je jasno kuda stvari idu, jer su srbijanski nezavisni mediji pisali da je predsjednik Vučić tada u Kataru bio u potrazi za “novim partnerom”. Naime, i sam je tada rekao kako je “zamolio emira Katara da vidi mogu li oni pomoći i imaju li interes da postanu strateški partneri”.

Šta se plaćalo?

Podaci iz financijskog izvještaja iz 2018. odlično oslikavaju kako je funkcioniralo ovo strateško partnerstvo, navodi Insajder. Naime, Insajder je izračunao da je u različitim transakcijama s Etihadom Air Serbia imala prihode od oko milion eura tokom godine, a istovremeno, za robu i usluge plaćali su Etihadu u prosjeku oko deset miliona eura godišnje. A pogotovo u financijskim izvještajima nije razjašnjeno šta to Air Serbia plaća Etihadu.

Među ostalim, piše nova.rs, pored miliona koje su izdvojeni za dokapitalizaciju, u vrijeme dok je Air Serbia bila u procesu formiranja, JAT je od arapske kompanije unajmio dva aviona, od kojih jedan s posadom, a kako navodi portal nova.rs, taj je aranžman plaćen “astronomskih 1,3 miliona eura mjesečno”. I predsjednik opozicijske Stranke slobode i pravde (SSP) Dragan Đilas izjavio je za beogradski Danas da je vlast 2013. godine rekla da je ulazak Etihada u Air Srbiju “fenomenalna vijest”, a sada, deset godina kasnije, da je “fenomenalna vijest” izlazak Etihada iz partnerstva.

Đilas tvrdi da je u devet od deset godina iskazan gubitak u iznosu od 175 miliona eura, Srbija je kroz dodatne subvencije i dokapitalizaciju dala 350 miliona eura. U isto vrijeme Etihad je godišnje zarađivao desetke miliona eura za iznajmljivanje aviona s posadom, za usluge menadžmenta, obuke, zakupa slotova, na kamatama koje su bile na zelenaškom nivou, navodi Đilas. Ističe i činjenicu da srpski avioprijevoznik danas nema nijedan avion u svom vlasništvu.

– Jedino što je dobra vijest je to što Srbija ima nacionalnog avioprijevoznika. Kakvo je pravo stanje u kompaniji, saznat ćemo kada Vučić i Siniša Mali (ministar financija) “odlete” sa svojih funkcija nakon izbora – dodao je Đilas.

Objavio: usn krajina