Na sjednici Senata Univerziteta u Bihaću održanoj prošle sedmice, između ostalog, razmatrana je i Informacija o početku akademske 2024/25. godine te broju prijavljenih kandidata za I, II i III ciklus studija na svih sedam organizacionih jedinica. Konstatirano je da je broj prijavljenih kandidata veći u odnosu na plansku upisnu kvotu ali i u odnosu na prošlu godinu. Osim Tehničkog i Fakulteta zdravstvenih studija, za koje već niz godina vlada najveće interesovanje, ove godine je značajno povećan broj prijava na Pedagoškom fakultetu. O čemu je riječ, i koji su razlozi za to, razgovarali smo sa Vildanom Pečenković, dekanicom Pedagoškog fakulteta u Bihaću.
KRAJINA: U odnosu na prošlu, ove godine je porastao interes za studiranje na Pedagoškog fakultetu. Koji su po Vašem mišljenju ključni razlozi za to?
PEČENKOVIĆ: Pedagoški fakultet Univerziteta u Bihaću već tri decenije nastoji biti ukorak s vremenom i na tržište rada ponuditi nastavnički kadar različitih profila. Nakon svojevrsnog zasićenja nastavničkim kadrom u Unsko-sanskom kantonu ponovo raste potražnja za nastavnicima razredne nastave, matematike i fizike. Kako bi osvježili dosadašnji, tradicionalni sistem visokoškolskog obrazovanja, Pedagoški fakultet je smanjio broj odsjeka i nastojao integrirati nastavu na predmetima koji se tiču stjecanja nastavničkih kompetencija. Umjesto dosadašnjih sedam odsjeka, Pedagoški fakultet sada ima pet odsjeka: Odsjek za jezike i književnost sa tri smjera (njemački jezik i književnost, engleski jezik i književnost i bosanski jezik i književnost), Odsjek za primarni odgoj i obrazovanje (predškolski odgoj i razredna nastava), Odsjek za tjelesni odgoj i obrazovanje, Odsjek za predmetnu nastavu (matematika, fizika, informatika) i Umjetničko-nastavnički odsjek (muzička kultura i likovna kultura).
Ovaj posljednji predstavlja novinu na Pedagoškom fakultetu, a pokretanje Umjetničko-nastavničkog studijskog programa proizilazi iz potrebe, ne samo Unsko-sanskog kantona, nego i šireg okruženja za obrazovanjem visokoškolskih kadrova umjetničko-nastavničke struke, kao nukleusa, temelja i nositelja budućeg sveukupnog, dugoročnog, sistemskog i institucionalnog razvoja kulture na našem području. Univerzitet u Bihaću, a time i Pedagoški fakultet, je prihvatio izazove sveobuhvatne reforme visokog obrazovanja u Bosni i Hercegovini, ali i aktivno uzeo učešće u stvaranju jedinstvenoga evropskoga obrazovnog prostora.
KRAJINA: Koje su novine novog Nastavnog plana i programa?
PEČENKOVIĆ: Novi nastavni planovi i programi usklađeni su sa Bolonjskom deklaracijom i kreditnim sistemom (ECTS – European credit transfer system), koji omogućava mobilnost studenata tokom studija kao i ekvivalenciju diplome nakon njegovog završetka. Ovim se studentima, nakon završetka studija, omogućava lakše zapošljavanje ili nastavak studija. Posebna pažnja unutar organizacionih jedinica je usmjerena na unaprjeđenje znanja i vještina s ciljem olakšanja rada u struci. Osnovni cilj ovog studijskog programa je da osposobi studente da po završetku studija mogu: uspješno realizirati odgojno-obrazovni rad u osnovnim i srednjim školama iz muzičke ili likovne kulture, primjenjujući savremena dostignuća u oblasti odgojno-obrazovnog rada, ali da budu nositelji i sudjeluju u realizaciji svih aktivnosti koje se tiču oblasti kulture u široj društvenoj zajednici.
KRAJINA: Koje rezultate očekujete od inoviranih studijskih programa?
PEČENKOVIĆ: Inoviranje studijskih programa na Pedagoškom fakultetu, polučilo je rezultate te je ove godine upisano više od 80 studenata, od čega 64 na prvom ciklusu studija na četiri odsjeka i to: Odsjek za jezike i književnost 14 redovnih i tri vanredna, Tjelesni odgoj i sport 17 redovnih, Primarni odgoj i obrazovanje 11 redovnih, Umjetničko-nastavnički odsjek sedam redovnih i devet vanrednih studenata.
Na odsjeku za predmetnu nastavu (matematika, fizika, informatika) nema uopće prijavljenih kandidata (a nastavnog kadra nema u školama).
Na drugom ciklusu upisano je 20 studenata. Ove godine raspisan je konkurs za studij na odsjecima za predškolski odgoj, razrednu nastavu, tjelesni odgoj i sport i njemački jezik.
Prijava i upis studenata na II ciklus studija je Odlukom Senata univerziteta u Bihaću produžen do kraja oktobra, tako da očekujemo da će u narednih mjesec dana biti još zainteresiranih kandidata za studij na II ciklusu. U toku je i inoviranje studijskih programa na II ciklusu, čija će realizacija početi od sljedeće akademske godine.
KRAJINA: Obzirom da je Pedagoški fakultet smješten u bivšoj kasarni Grmeč i udaljen je par kilometara od centra grada, za studente, nastavnike i ostale uposlenike neophodno je riješiti prijevoz. Ranijih je godina po ovom pitanju bilo puno problema. Je li napokon pronađeno trajno rješenje ovog problema?
PEČENKOVIĆ: Za sada nije. Problem prijevoza smo, da tako kažem, riješili izmještanjem dijela nastave u centar (ranijih godina je dio nastave održavan na Fakultetu zdravstvenih studija), a ove akademske godine, dio nastave će biti izmješten u Kantonalnu i univerzitetsku biblioteku i Američki kutak, tako da studenti ne moraju svaki dan putovati do kampusa, već dva-maksimalno tri dana sedmično. Za sada je tako ali mora se tražiti trajnije rješenje kada je u pitanju prijevoz studenata, nastavnika i drugih uposlenika Pedagoškog, ali i Biotehničkog fakulteta, koji je također smješten u prostorijama bivše kasarne Grmeč.
KRAJINA: Svjedoci smo da zadnjih godina veliki broj građana napušta BiH i odlazi na rad u inozemstvo što je svakako ključan razlog sve manjeg broja studenata, ne samo na Univerzitetu u Bihaću, već uopće u BiH i regionu. Gdje je Univerzitet u Bihaću danas kada je ovaj problem u pitanju?
PEČENKOVIĆ: Problem odlaska mladih u treće zemlje, nije samo problem koji se tiče Unsko-sanskog kantona, ali je u ovom dijelu BiH, zbog blizine granice sa EU, najizraženiji. Trend opadanja broja studenata bilježe i svi drugi univerziteti u BiH i regionu, posebno kada je u pitanju studij na humanističkim i društvenim naukama. Poseban interes studenti iskazuju za studij informacionih tehnologija i medicine, a najmanji za neke od humanističkih nauka (sociologija, filozofija, jezici, književnost…). Živimo u digitalnom dobu i sasvim je razumljivo da mladi vjeruju više u tehnologiju nego u ljudski potencijal kojima se bave humanističke nauke. No, bez obzira na trendove, povlastica je danas da mladi ljudi imaju priliku da studiraju ono što vole. Mi na Pedagoškom fakultetu u Bihaću nastojimo očuvati dostojanstvo struke i nauke i vlastitim primjerom biti poticaj našim studentima. Odabir studija nije samo pitanje obrazovanja, već pitanje kvalitete budućeg života. Nadam se da će trend iseljavanja u najskorije vrijeme biti stavljen pod kontrolu i da će se i ovdje stvoriti šanse za zapošljavanje ljudi u struci i njihov trajni ostanak u Bosni i Hercegovini.
Razgovarala: Nermina Piralić
Objavio: usn krajina