Odlukom ZAVNOBiH-a, donesenom na njegovom Prvom zasjedanju 25. novembra 1943. godine u Mrkonjić-Gradu (Varcar Vakufu), uspostavljenoje njeno teritorijalno jedinstvo i obnovljena njena državnost. Odlukama koje je ZAVNOBiH donio na Drugom zasjedanju, održanom u Sanskom Mostu u ljeto 1944. godine Bosna i Hercegovina je konstituirana u svojim povijesnim granicama kao država ravnopravnih građana Srba, Muslimana (Bošnjaka) i Hrvata, odnosno kao federalna jedinica u okviru bivše Jugoslavije. Ove odluke sazrele su i donesene u kontekstu i uslovima velikog antifašističkog rata u Evropi i na tlu Bosne i Hercegovine 1941 – 1945. godine. Ovim je ZAVNOBiH izvršio restituciju državnosti i teritorijalne cjelovitosti Bosne i Hercegovine koja je, prvi put u hiljadu godina, bila narušena od strane šestojanuarskog režima 1929. godine i okupacijom 1941. godine. Odatle je na temelju ZAVNOBiH-a, odnosno ZAVNOBiH-om uspostavljenog položaja Bosne i Hercegovine u okviru jugoslovenske federacije, 1992. godine došlo do međunarodno-pravnog priznanja Bosne i Hercegovine kao samostalne države.
KRAJINA: ZAVNOBiH predstavlja izuzetno značajan datum u historiji Bosne i Hercegovine. Mnogi tvrde da se radi o najznačajnijem događaju u historiji BiH.
Maslak: ZAVNOBiH predstavlja izuzetno značajan datum u historiji Bosne i Hercegovine, ali niukom slučaju ne može stajati kao ekvivalent za sve ono što se dešavalo prije, ili kao vrijednost koja je jednaka svemu onome što se dešavalo u Bosni prije ZAVNOBiH-a. Ja ZAVNOBiH razumijem kao rezultat historijskog razvoja i događanja u Bosni koji su je učinili historijskom činjenicom o kojoj su i predstavnici naroda u ZAVNOBiH-u morali voditi računa. ZAVNOBiH i AVNOJ, neovisno o njihovom pojmovnom značenju, za historiju Bosne znače samo obnavljanje državnosti Bosne, a u tim vremenima sa dodatkom i Hercegovine. Samo obnavljanje državnosti, opet pojmovno shvaćeno, bezuvjetno je potvrda historijskog postojanja i trajanja zemlje Bosne kao države, jedinstvene u geopolitičkom, društvenom i etničkom smislu, sa svim realnim povijesnim mijenama u njenom biću.
KRAJINA: Koncept države i državnosti su moderni pojmovi, teško ili gotovo nikako spojivi sa starijom prošlošću i zato historičari medijavelisti i pravni historičari imaju problema u njihovoj upotrebi. Poznata hrvatska historičarka Nada Klaić, upotrebljavala je sintagmu „organizacija političke vlasti“, bosanskohercegovački historičar Muhamed Hadžijahić „ranofedudalni politički subjektivitet“, a Mustafa Imamović „poliitčki idenitet“ i „državno-pravni kapacitet“.
Maslak: Oblici udruživanja grupa ljudi u političke i hijerarhijske organizirane zajednice postojali su na ovim prostorima i dosta prije srednjeg vijeka, kakav je bio slučaj sa pred iliriskim i ilirskim zajednicama, što je činjenica koja se često zaboravlja. Ipak prvi put da se jedna takva zajednica naziva bosanskim imeniom ujedno je i prvi spomen Bosne u pisanim izvorima. Još polovinom 10. stoljeća bizantski car Konstantin Porfirogenet je u svom spisu „De administrando imperio“ spomenuo termin „horion Bosona“, zemlja(zemljica) Bosna. Od tog trenutka pratimo razvoj bosanske državotvorne zajednice do njenog uobličavanja u banovinu, a kasnije i kraljevinu. Spomenuti razvoj je prekinut ili zamrznut 1463. godine, od kada je Bosna bila u dvaju carstava i jedne uniformirane kraljevine, da bi se revitalizirao tek 1943. godine na Prvom zasjedanju ZAVNOBiH-a u Mrkonjić-Gradu, a potpuno realiziran bio sa proglašenjem nezavisnosti R BiH 1992. godine.
KRAJINA: Mada su se na teritoriji Bosne i Hercegovine vodile oštre borbe, a neki njenidijelovi od 1941. bili poprišta masovnog otpora, zašto sve do 1943. u njoj nije bilo centralnog narodnooslobodilačkog odbora?
Maslak: Na to je svakako utjecala i činjenica da u rukovodstvu NOP-a nije bila jasno uobličena predstava o budućem statusu BiH.Vojislav Simović i Branko Petranović ustvrđuju da rukovodstvo KPJ nesumnjivo nije željelo da otvara ovo osjetljivo pitanje sve dok ne dođe do “vidnijeg raslojavanja u redovima muslimana i Hrvata i njihovog masovnijeg pristupanja narodnooslobodilačkom pokretu”. Razlozi su ipak dublji i višeslojniji. Dugo su zaobilažena deklarativna izjašnjavanja i rješenja budućeg unutrašnjeg uređenja Jugoslavije koja bi iritirala naročito zapadne saveznike koji su se, priznavajući izbjegličku vladu u Londonu, pozivali na principe legaliteta. “Proleter”, glavno glasilo CK KPJ je još 1937. pisao kako komunisti ističu parolu demokratske i federativne Jugoslavije. Najviši partijski forumi nisu 20-ih i 30-ih godina XX stoljeća iskazivali dovoljno razumijevanja i pažnje urgentnim društvenim pitanjima u Bosni i Hercegovini, kao ni partijskim punktovima u njoj,iako su tada kroz CK KPJ prošli, ili su se nalazile mnoge ličnosti koje su poticali upravo iz BiH. Provincijalni tretman BiH, svojstven krugovima građanske politike, nije bio posve stran ni prvacima KPJ.CK KPJ je sve partijske organizacijeu BiH od 1938. vezao za obnovljeni Pokrajinski komitet KPJ za Bosnu iHercegovinu.CK KPJ se za parolu autonomije BiH izjasnio tek u prvomajskomproglasu 1940. godine. Autonomni položaj BiH bio je prihvaćen u Rezoluciji V Zemaljske konferencije KPJ koja je u oktobru 1940. održana u Dubravi kod Zagreba. U Rezoluciji sa ove konferencije KPJ bilo je iskazano da “narodi Bosne iHercegovine treba da se sami slobodno opredijele i nađu rješenje za uređenje utim oblastima i slično”.Tito je tada istakao kako je Bosna “jedno, zbog vjekovnog zajedničkog života, bez obzira na vjeru”. Sam pojam autonomije je neodređen i podliježe različitom shvatanju, u ovisnosti od zagovornika takve ideje i prilikau kojima se ona promovira. CK KPJ je u novembru 1941., u “Borbi” naglašavao da “Bosna i Hercegovina moraju postati slobodne, a u njima mora biti ostvarena puna ravnopravnost svih njenih stanovnika, kako Srba i Hrvata, tako i muslimana” da je put Narodnooslobodilačke borbe put na kome će Bosna “zaista postati ono što mora da bude: spojnica hrvatskog i srpskog naroda ujedinjenih u zajedničkoj borbi protiv okupatora”. CK KPJ, Vrhovni štab NOP i DVJ, PK KPJ za BiH i Glavni štabNOPO za BiH tokom 1941. i 1942. uputili su niz proglasa i letaka narodima u BiH, ukazujući na njihove specifične prilike i perspektive. U pismu CK KPJ upućenom u jesen 1941. sekretaru CK KP Hrvatske o planiranom formiranju narodne vlade Jugoslavije bilo je, pak, istaknuto da bi ona trebala biti sastavljena od desetak članova, i to “oko tri-četiri iz Hrvatske, dva iz Slovenije, četiri iz Srbije idva iz Crne Gore”.
KRAJINA: Nedostatak zaokružene, precizne koncepcije o budućem uređenju jugoslavenskedržavne zajednice u okviru KPJ, rezultirao je i raznim, nerijetko oprečnim rješenjima, pa čak i zaokretima kada je BiH u pitanju.
Maslak: Bilo je veoma teško prevladati shvatanja o Jugoslaviji kao srpskoj državi u kojoj su živjeli i drugi narodi. U dokumentima Prvog zasjedanja AVNOJ-a u Bihaću nema jedinstvenog tretmana Bosne i Hercegovine. U Rezoluciji o osnivanju AVNOJ-a posebno se govorilo o Hercegovini, a posebno o Bosni, dok se u Proglasu koji je sa ovog skupa bio upućen narodima Jugoslavije govorilo o BiH “kao jedinici u našoj bratskoj zajednici”. Uoči konstituiranja ZAVNO Crne Gore i Boke u novembru 1943., pojavila se i ideja da se Hercegovina veže za Crnu Goru i Boku, a da Dubrovnik dobije posebnu autonomiju, da to bude među republički grad. O potrebi da se obrazuje “AVNOBiH kao politički forum” Pokrajinski komitet KPJ za BiH je još 18. aprila 1943. informirao CK KPJ. Tim pripremama je prethodio razgovor Tita sa predstavnicima PK KPJ za BiH u junu 1943. kod Kladnja. Ova je inicijativa potpunije elaborirana u pismu oblasnim partijskim komitetima sredinom septembra 1943. godine. U pismu koje je PK KPJ za BiH 14. septembra 1943. uputio Uglješi Daniloviću u Hercegovinu se, između ostalog, navodi: “Mi mislimo da je situacija sazrela da se formira zemaljski AVNO za Bosnu i Hercegovinu, o čemu smo već ranije obavijestili CK. Smatramo da je potrebnoizaći pred najšire mase sa našim stavom po pitanju Bosne i Hercegovine u budućoj ravnopravnoj zajednici naroda slobodnog juga. U okviru demokratskih zahtjeva dolazi zahtjev autonomije Bosne i Hercegovine. Parolu slobodne i izmirene Bosne i Hercegovine treba odmah popularisati, naročito među srpskim masama. Ideja autonomije bliska je muslimanskim masama, iako naše shvatanje autonomije nema ničega zajedničkog s parolom bosanskog begovata”.
KRAJINA: Zašto se u jugoslavenskoj komunističkoj partiji veoma sporo razvijala ideja o ravnopravnom položaju BiH u jugoslavenskoj federalnoj zajednici? Zašto je KPJ do zasjedanja AVNOJ-a u Jajcu bila na stanovištu da BiH ima autonoman status, a ne republički? Zašto se pri tome prevashodno mislilo na “autonomiju uz republiku Srbiju?
Maslak: Stepen posebnosti BiH bio je dugo predmet rasprava u vrhu NOP-a. U procesu konstituiranja federalnih jedinica BiH je bila posljednja u nizu. U Zapisima iz oslobodilačkog rata, Rodoljub Čolaković je napisao da se novembarskih dana 1943. u Jajcu mnogo diskutiralo (“dugo raspravljalo”) o položaju BiH, dodajući da su pored Tita, na pripremama odluka AVNOJ-a radili Edvard Kardelj, Aleksandar Ranković, Moša Pijade i drugi. U docnijoj literaturi o ovoj tematici malo će se pominjati ime Aleksandra Rankovića i njegova uloga u pripremama ovog skupa, vjerovatno zbog njegovog razlaza sa Titom i definitivnog silaska sa političke scene šezdesetih godina XX stoljeća. U Pokrajinskom komitetu KPJ za BiH vođene su u Ribniku i Jajcu žive diskusije oko budućeg položaja BiH. Rješavanje njenog statusa očito se sukobilo snačelom “koliko nacija toliko i federalnih jedinica”. Alternativa priključivanja BiH federalnoj jedinici Srbiji ili Hrvatskoj, što bi izazvalo podozrenje hrvatskog, odnosno srpskog stanovništva i dalo snažnog povoda za nesigurnost, pa i otpor Bošnjaka, nije mogla doći u obzir kao konačno rješenje. BiH u okviru Hrvatske ili Srbije, predstavljalo bi zapravo, između ostalog, potvrđivanje težnji marionetske NDH Ante Pavelića, odnosno četničkog pokreta Draže Mihailovića. Koncepcija da BiH kao autonomna jedinica bude direktno povezana sa saveznim ustanovama jugoslavenske federacije, sa nešto manjim pravima od federalnih jedinica, također nije bila prihvaćena, iako je to bio konstruktivni pomak u traženju definitivnog rješenja za BiH. Argumenti PK KPJ za BiH da Bosna i Hercegovina bude konstituirana kao zasebna jedinica ravnopravna sa ostalim federalnim jedinicama, nisu prihvaćeni od svih članova CK KPJ koji su učestvovali u diskusiji, već jeostavljeno da se to pitanje konačno riješi sa Titom. O krupnom pitanju državnog položaja BiH odlučivalo se u veoma uskom krugu, koji nije obuhvatao ni deset ljudi. Dužnosti u vrhu pokreta su raspoređivane iz potreba, ali i prema ličnim afinitetima i dotadašnjem radu. Tome se potom formalno davala naknadna, nužna forma demokratičnosti i institucionalnog odlučivanja. Za brojna suštinska pitanjavezana za stvaranje nove jugoslavenske zajednice nema izvornih dokumenata, čime je ostavljen slobodan prostor za različita nagađanja, špekulacije i improvizacije.
Rodoljub Čolaković (lijevo) i Avdo Humo, narodni heroj
KRAJINA: Uoči zasjedanja ZAVNOBiH-a vođeni su iscrpni razgovori između predstavnika PK KPJ za BiH, Rodoljuba Čolakovića i Avda Hume, sa predstavnicima CK KPJ, oko budućeg statusa BiH. Da li vođenje odvojenih razgovora sa pojedinim ličnostima iz vrha NOP-a pokazuje da se do konačnog rješenja oko budućeg statusaBiH nije jednostavno došlo?
Maslak: Rodoljub Čolaković piše da je stav Pokrajinskog komiteta KPJ za BiH bio da Bosna i Hercegovina treba biti jedna od federalnih jedinica: “Obaviješten o raspravi i o argumentima PK BiH, Edvard Kardelj se složio s njima, izvijestio Tita, i on se saglasio sa stavom PK BiH da Bosna i Hercegovina bude šesta federalna jedinica Demokratske Federativne Jugoslavije”. Slično je pisao i Avdo Humo: “Sa shvaćenom koncepcijom Bosne i Hercegovine kao federalne jedinice u federalnoj Jugoslaviji krenuo je prvih dana novembra 1943. dio Pokrajinskog komiteta (R. Čolaković, A. Humo) sa više uglednih građanskih političara iz istočne Bosne za Jajce, gdje su se nalazili Vrhovni štab i CKKPJ. Kad smo stigli u Jajce, dobili smo nacrt jedne odluke kojom je trebalo Bosnu i Hercegovinu konstituisati kao autonomnu pokrajinu neposredno vezanu za jugoslovensku federaciju. Taj nacrt odluke direktno se sudario sa našom novom koncepcijom i zbog toga je započela diskusija sa pojedinim članovima CK (M. Pijade, Žujovićem, \ilasom i E. Kardeljom)”. D. Borovčanin iznosi podatak da je vođen zaseban razgovor sa Edvardom Kardeljom koji je prihvatio argumente PK KPJ za BiH. On dalje navodi da su članovi PK KPJ za BiH upoznali konačno i Tita sa argumentima koji govore u prilog priznavanja BiH kao federalne jedinice, što je Tito “odmah prihvatio”.Vođenje odvojenih razgovora sa pojedinim ličnostima iz vrha NOP-a pokazuje da se do konačnog rješenja oko budućeg statusa BiH nije jednostavno došlo. Nije se vodilo računa samo o BiH i narodima koji unjoj žive, već i interesima njenih susjednih, nacionalno već određenih federalnih jedinica. Prelomne, dalekosežne odluke nisu donosili forumi već pojedinci. Enver Redžić ističe da su Kardelj i Tito prihvatili argumentaciju Pokrajinskog komiteta. Titova uloga vrhovnog arbitra je nesumnjivo bila odlučujuća u timraspravama i njihovom okončanju. On nije bio ideolog i teoretičar, već praktičar ioperativac, koji nije previše slušao savjete svojih saradnika. Avdo Humo i Rodoljub Čolaković su, po izvršenim razgovorima u Jajcu, otišli u selo Ribnik, kod Ključa, gdje se nalazio Oblasni komitet KPJ za Bosansku krajinu, i upoznali njegove članove sa rezultatima tih razgovora. Nakon diskusije zaključeno je da se skupština ZAVNOBiH-a održi 25. novembra 1943. u Mrkonjić-Gradu. Dr. Enver Redžić će napisati kako u hiljadugodišnjoj povijesti BiH nije bilo događaja uporedivog sa osnivanjem ZAVNOBiH-a. Osnivačkoj skupštini ZAVNOBiH-a 25-26. novembra 1943. u Mrkonjić-Gradu, na kojoj je bilo 247 delegata iz cijele BiH, ispred Vrhovnog štaba prisustvovao je Arso Jovanović, ispred AVNOJ-a Ivan Ribar i Vlado Zečević, kao i predstavnici Hrvatske i Slovenije. Diskusije koje su vođene na ovom skupu morale su, zbog kratkoće vremena da se skrate. Uglješa Danilović navodi da je to bila velika šteta: “Pogriješilo se što se skupština nije produžila i drugu noć”. Na ovoj skupštini je izabrano 173 vijećnika ZAVNOBiH-a, 31 član Prezidijuma i 58 članova AVNOJ-a iz Bosne i Hercegovine. U duhu načelnih stavova Prvog zasjedanja AVNOJ-a, najviše političko predstavništvo bosanskohercegovačkih naroda izjasnilo se za federativno uređenje Jugoslavije u kojoj će Bosna i Hercegovina biti ravnopravna federalna jedinica, a unutar BiH biti ravnopravni Muslimani, Srbi i Hrvati. Tomprilikom je konstatirano da narodi BiH hoće da Bosna i Hercegovina bude slobodnai zbratimljena “u kojoj će biti osigurana puna ravnopravnost i jednakost Srba, Muslimana i Hrvata”, te da će narodi BiH ravnopravno sa ostalim narodima učestvovati u izgradnji narodne demokratske federativne Jugoslavije. Federacijaje trebala biti zasnovana na konceptu ravnoteže. Težilo se rješavanju nacionalnog pitanja iznalaženjem spoja nacionalne emancipacije i jugoslavenstva.
KRAJINA: Pitanje položaja BiH u federativnoj Jugoslaviji nije bilo raščišćeno sve do uoči zasjedanja AVNOJ-a. Da li prisutna dilema nije dovodila u pitanje posebnost i autonomiju BiH,nego je u svijesti pojedinaca egzistiralo pitanje kako svemu tome dati rang, nivo i potrebnu formu?
Maslak: Uoči samog Drugog zasjedanja AVNOJ-a u Jajcu održan je sastanak “viđenijih predstavnika svih delegacija” na kome su pretrešeni prijedlozi odluka koje su trebale biti podnesene na zasjedanju. Na prijedlog Sulejmana Filipovića jedino je bio nadopunjen prijedlogodluke o izgradnji Jugoslavije na federativnom principu u članu 2., prihvatanjem amandmana predsjedavajućeg Ivana Ribara, tako da se na kraju ovog člana, gdje segovorilo o osiguravanju ravnopravnosti Srba, Hrvata, Slovenaca, Makedonaca i Crnogoraca, dodalo: “odnosno naroda Srbije, Hrvatske, Slovenije, Makedonije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine”. Istup Sulejmana Filipovića, koji je potom inicirao Ribarev kompromisni prijedlog, ukazuje na činjenicu da sva “sporna pitanja” nisu ipak bila riješena ni u prethodno obavljenom razgovoru bosanskohercegovačkih predstavnika sa Titom. Rodoljub Čolaković je docnije naglašavao da su predložene odluke bile “tako jasne i proste, svima razumljive i prirodne da je svaka diskusija bila izlišna. Našao se samo koliko praznoglavi toliko i pretenciozni Božidar Magovac da zanovijeta o konfederaciji. Niko ga nije slušao osim onih koji su morali, čije je strpljenje bilo doista neiscrpno”. Problem je bio ipak ozbiljniji, nego što je Čolaković htio da prikaže. Tito je, pak, sa Magovcem odvojeno razgovarao. Na njegov prijedlog Magovac je izabran za potpredsjednika NKOJ-a. Plan koji je u Jajcu predložio Milovan \ilas bio je zasnovan na sovjetskom modelu: pet “nacionalnih republika” za pet jugoslavenskih naroda(Srbi, Hrvati, Slovenci, Makedonci, Crnogorci). To je bilo na liniji dotadašnjih partijskih koncepcija. Sve do sastavljanja nacrta odluke o federativnom uređenju Moša Pijade, Milovan \ilas i Sreten Žujović nisu imali potpuno jasan stav o budućem položaju BiH u federativnoj Jugoslaviji. Oni su smatrali da BiH treba biti autonomna pokrajina, a ne federalna jedinica. Na sastancima nekih delegacija izraženo je isto stanovište kao i kod Pijade, \ilasa i Žujovića u vezi sa položajem BiH u federaciji, što znači da to nije bilo samo stanovište ove trojice. Stav koji su zastupali Moša Pijade, Milovan \ilas i Sreten Žujović došao je ipak do izražaja u tekstu Odluke o izgradnji Jugoslavije na federativnom principu po tome što su uzeta dva kriterija na osnovu kojih su formirane federalne jedinice. Prvi je bio nacionalni kriterij: nabrojano je pet naroda, a zatim regionalni pa je nabrojano šest zemalja, među njima i BiH. BiH je u federaciju ušla na osnovu regionalnog karaktera. Odluka da BiH bude federalna jedinica, ravnopravna sa ostalim republikama, bila je “u duhu stavova KPJ o samostalnosti bosansko-hercegovačkih naroda na osnovu prava samoopredjeljenja”.
KRAJINA: Znači li to da do stvaranja ove federalne jedinice ne bi došlo da nije bilo Muslimana (Bošnjaka) u njoj?
Maslak: Histroričari ne vole kondicional. Po mišljenju dr. Envera Redžića jedan od presudnih argumenata za federalni status BiH u jugoslavenskoj federaciji temeljio se na masovnom učešću i ogromnim materijalnim i ljudskim žrtvama naroda BiH u toku rata. Dr. Mustafa Imamović smatra, pak, da je presudni faktor koji je usmjerio rukovodstvo NOP-a da BiH, “kao historijsku zajednicu triju naroda koji u njoj stoljećima žive”, uključi u novu državnu zajednicu kao ravnopravnu jedinicu bila činjenica da je BiH imala svoju državno-pravnu, tj. političku tradiciju, te da je u tom smislu ideja i praksa autonomije BiH imala također dugu tradiciju. Komunističke nakane nisu bile toliko sveobuhvatne koliko praktične prirode. Misao o BiH kao “ravnopravnoj jedinici u slobodnoj i federativnoj Jugoslaviji” provukao je kroz uši vijećnika u pozdravnoj riječi jedino \uro Pucar Stari. BiH je svojom etničkom raznorodnošću odstupala od tipa nacionalne federalne jedinice, ali je prelazna ideja o autonomiji prerasla u ideju i o njoj kao federalnoj jedinici. Svako drugo rješenje imalo bi krupne posljedice za sve narode u BiH. Bila je to politička platforma koja ih je okupljala i ujedinjavala. AVNOJ je bio pod neposrednom, potpunom kontrolom komunista. KPJ je bila čvrsto opredijeljenaza federalnu državnu zajednicu, ali joj je bilo veoma važno da još jednom potvrdi zacrtanu poratnu nacionalnu ravnopravnost. Federativno uređenje je bilo prirodno rješenje odnosa između naroda od kojih je ova država bila stvorena. Time je bila stvorena neophodna osnova za uspješnu borbu protiv fašizma, za oslobođenje cijele zemlje i zaustavljanje međunacionalnih sukoba.
KRAJINA: Komunisti nikada nisu dovodili u pitanje BiH kao jugoslovensku zemlju s posebnim povijesnim i državno-pravnim tradicijama, ali, da li se u praksi taj princip dosljedno ostvarivao?
Maslak: U prvih dvadesetak poratnih godina BiH se izrazito drugačije ponašala nego što su se ponašale ostale članice federacije. Političko rukovodstvo BiH u tom razdoblju nije htjelo ni željelo igrati ulogu republike. Dok su sve druge republike manje ili više težile svojoj autonomiji, BiH je težila suprotnom. Ona je stalno držala svoje republičke organe na nivo gole transmisije saveznih vlasti. Ilustrativan je primjer iz sredine 50-tih godina: savezna vlada je tada dodijelila znatna finansijska sredstva BiH, ali ih je ona krajem budžetske godine vratila saveznom vrhu s obrazloženjem da će ih savezna vlada racionalnije uložiti. Politički vrh BiH je niz godina blokirao stvaranje raznih republičkih institucija u kulturi, obrazovanju, a i u drugim oblastima. Jednom su \uri Pucaru predložili da BiH stvara jače novinarske kadrove, ali je on odgovorio da se BiH oslanja na beogradsku štampu i na RTV Beograd i da joj zato nisu potrebni novinarski kadrovi kao drugim republikama.
KRAJINA: Gdje se nalazio korijen apsolutnoj poslušnosti rukovodstva BiH saveznom vrhovništvu i reduciranja Republike na nivo administrativne jedinice jugoslovenske federacije, što je bilo suprotno ponašanju ostalih republika?
Maslak: Odgovor se nalazio u činjenici da je BiH bila jedina republika koja se nije konstituirala na nacionalnom principu, a političku vlast su uglavnom držali predstavnici srpskog naroda, koji su Jugoslaviju doživljavali kao proširenu Srbiju, a BiH kao srpsku zemlju. Iz takve strukture nacionalne svijesti nije se mogla pojaviti težnja da se BiH konstituira kao država, već samo stalni pritisak prema jačanju jugoslovenskog centralizma. Naravno, bilo je i drugih razloga za takvo ponašanje u BiH, ali je navedeni bio glavni. Zato i nije čudo da su dva delegata SK BiH na 7. kongresu SKJ 1958, u Ljubljani predlagali ukidanje republika i donošenje Rezolucije o stvaranja jugoslovenske nacije.
KRAJINA: U kom razdoblju je BiH stigla nivo političke autonomnosti ostalih republika?
Maslak: BiH je od sredine 60-tih do 1971. stigla nivo političke autonomije ostalih republika, i to zahvaljujući činjenici što se savezni centar moći počeo razgrađivati početkom 60-tih godina. Tek tada se stvorio prostor za zaživljavanje BiH kao federalne jedinice. Početkom 60-tih godina nastupila je paraliza rada savezne vlade, jer su se sukobili centralisti i federalisti. Ovi sukobi su prisilili Tita da sazove sjednicu saveznog i svih šest repuličkih rukovodstava, koja je u tajnosti održana od 14. do 16. marta 1962. godne. Ali pošto na ovoj sjednici nije ništa riješeno, Titu su neki tada sugerirali tihi državni udar, smjenjivanje cjelog rukovodstva, što je on odbio. Dvije godine kasnije 1964. 8. kongres SKJ je donio rezoluciju, kojom je bio osuđen jugounitarizam, a već 1965. na sjednici jugoslovenskog vrha Kardelj je izložio teze za konfederalizaciju Jugoslavije, tj, ideju da se odnosi među federalnim jedinicama urede kao odnosi među suverenim državama. Navedeni događaji na saveznom nivou su otvorili procese zaživljavanja BiH kao federalne jedinice. Jer najveći grijeh KPJ je učinila u prvim poslijeratnim godinama, kada je republike koje su u NOP-u konstituisane kao države, svela na administrativno-teritorijalne jedinice, a federaciju učinila centralističkijom čak i od Kraljevine Jugoslavije. Tito i Kardelj su se osvijestili tek nakon 20 godina, kada su pokušali da reformom federacije 1971. i Ustavom 1974. okrenu povijesni razvoj u pravcu stvaranja konfederacije
KRAJINA: Znači da je otpočeti proces konfederalizacije onda sankcionisan Ustavom iz 1974. kojim se Jugoslavija vratila duhu i izvornim načelima AVNOJ-a iz 1943. godine?
Maslak: Da, ali je to već bilo kasno, jer su se unutar centralističke državne strukture već razvile, preciznije kazano obnovile stare hegemonističke ideje i snage koje će taj proces konfederalizacije Jugoslavije blokirati i, nakon Tita, pokušati vratiti klatno na pozicije iz prvih poratnih godina. Tako je, nažalost, monistička priroda komunističke doktrine učinila jugoslavenski federalizam, u znatnoj mjeri, fiktivnim. U samom komunizmu postojala je “genetička greška” koja je onemogućila istinski federalizam i od strategije pretvorila gau taktiku. Marksističko-lenjinistička tradicija je, po svojoj prirodi, bila veoma nepovjerljiva prema federalizmu, zato što je on uključivao odvajanje vlasti, za razlikuod komunističke doktrine koja je naglašavala jedinstvo vlasti pod rukovodstvom komunističke partije. Osvojivši vlast u ratu, komunisti su, bar što se tičeratne generacije, iskreno težili da se brutalni međunacionalni sukobi ne ponove. Oni su, ipak, samo odigrali ulogu hibernatora nacionalnih sukoba, a prirodom vlasti koju su uspostavili lagano su pripremali njihovu obnovu.
Razgovarala: N.Džanić
Objavio: usn krajina
BiH Treći