02/05/2024

POS'O – SVAĐA – NEZADOVOLJSTVO – ANARHIJA: Kako prekinuti začarani niz poslovne svakodnevice koja sve češće vodi do konflikta

Objavljeno: 13-03-2024 | 09:16

POS'O – SVAĐA – NEZADOVOLJSTVO – ANARHIJA: Kako prekinuti začarani niz poslovne svakodnevice koja sve češće vodi do konflikta

“Kompilacijom” dijelova dva teksta koji govore o poslu i radu, donosimo neke smjernice za poslodavce kod nas kako bi trebali gledati na obavljanje posla. Jer, ovo što danas imamo u svim sektorima (privatnom i javnom) postaje nesnošljivo. Velika je vjerovatnoća da smo došli do kritične faze “neodrživog” stanja u našim poduzećima, ustanovama, agencijama, jednom rječju, u svim aspektima u kojima ljudi obavljaju poslove, obaveze i dužnosti za koje su plaćeni.

Krenućemo s tekstom Gillian Fox, preuzetog s Klixa, australske karijerne savjetnice koja izdvaja “pet strategija” kako razgovore, odnosno svađe s radnim kolegama, a koji se tiču obavljanja poslova, ne shvatiti lično. Na kraju, ubacili smo samo jedan pasus teksta koji govori o iskustvu Mirele u Irskoj, o načinu kako na plaću gledaju u ovoj modernoj poslovnoj meki, odnosno, kako se cijeni i kako raste individualna plaća zaposlenika.

Gillian Fox i njenih pet strateških promjena o načinu komuniciranja i djelovanja na poslu

Učestalo je to da ljudi stvari na poslu shvataju lično. To nije iznenađujuće s obzirom na to da se nekoliko sati dnevno provodi s različitim osobama u različitim okolnostima. U radnom okruženju je vrlo lako upasti u haos, ali postoji način da se održi na površini.

Australska karijerna savjetnica Gillian Fox je izdvojila pet strategija za koje smatra da će vam najbolje pomoći kako da na poslu prestanete stvari shvatati lično te kako da razmišljanje usmjerite u pravom smjeru.

Preoblikujte svoju perspektivu

Fox je kao prvu stvar za to da prestanete stvari shvatati lično sugerisala da preoblikujete svoju perspektivu.

“Umjesto da kritiku posmatrate kao lični napad, zašto to ne biste pokušali vidjeti kao priliku za rast i napredak? To može biti snažna promjena načina razmišljanja, koja vam omogućava da konstruktivnu kritiku prihvatite umjereno, bez osjećaja odbrane ili uznemirenosti”, ukazala je.

Odvojite svoje emocije od situacije

“Distancirati se i objektivno sagledati povratne informacije može biti izazovno, ali vrijedno truda. Kada osjetite da ste pod emocijama nakon teškog trenutka na poslu, napravite pauzu i udahnite. Duboko udahnite kroz nos i izdahnite kroz usta. To će vam pomoći da usporite otkucaje srca i vratite osjećaj smirenosti, dajući vam vremena da se priberete i počnete razmišljati o situaciji bez emocija”, naglasila je.

Kako je navela, kada situaciji pristupate smireno i racionalno, možete učinkovitije reagovati, što može dovesti do boljeg ishoda.

Ne shvatajte to lično, ipak je riječ o poslu

Fox je napomenula da je uvijek potrebno imati na umu da kada vas neko kritikuje, nije riječ o vama kao osobi, već je riječ o poslu.

“Pokušajte da se usredsredite na specifične aspekte svojeg posla, koje je potrebno da poboljšati, a ne da kritiku shvatite kao lični napad. To vam može pomoći da ostanete objektivni i fokusirani na zadatak koji imate. Važno je zapamtiti da čak i najuspješniji primaju kritike. Način na koji se reaguje na kritiku pravi razliku”, istakla je.

Dakle, kritiku iskoristite za pravljenje karijernog iskoraka.

Tražite konstruktivne povratne informacije

Njen savjet je i taj da insistirate na konstruktivnim povratnim informacijama kako biste stvari prestali shvatati lično. Fox je mišljenja da ćete na taj način biti u prilici da utvrdite koje stvari možete poboljšati na poslu, kao i to da izgradite bolji odnos s radnim kolegama.

“Traženje povratnih informacija može biti zastrašujuće, ali je važno zapamtiti da to nije znak slabosti. Zapravo, potrebno je mnogo hrabrosti i samosvijesti da tražite povratnu informaciju i da budete otvoreni za kritiku”, navela je.

Kao jedan od načina kako da tražite povratne informacije istakla je da redovno komunicirate s kolegama, što se odnosi i na nadređene.

“Zapamtite, cilj je učiti i rasti, a ne braniti se ili pravdati”, dodaje.

Koristite kritiku kao motivaciju

Fox je također podsjetila da kritika može biti teška pilula za progutati, ali i to da može biti ključna za oslobađanje punog potencijala na radnom mjestu. Posmatranje kritike kao prilike za rast i napredak može biti pozitivna karijerna promjena.

“Koristeći kritiku kao motivaciju da poboljšate svoj rad, možete preuzeti kontrolu nad vlastitim razvojem i biti u prilici da napravite uspjeh Kada dobijete kritiku, odvojite trenutak da razmislite o tome šta možete naučiti iz nje. Da li postoji nešto što možete učiniti drugačije kako biste poboljšali svoj rad? Postoje li vještine koje možete razviti, a kako biste bili još bolji”, istakla je.

Smatra da ako sami sebi postavite ova pitanja, možete razmišljati o karijernom razvoju.

Mirelino iskustvo u Irskoj

Mirela od dolaska u Irsku radi u istoj banci, ali na drugom radnom mjestu. Zadovoljna je prihodima. Plaće im, kaže, rastu svake godine.

“Rast ovisi o individualnom rezultatu u prošloj godini, koji se mjeri naspram ciljeva definiranih na početku godine, a odnose se na poslovne ciljeve i na ciljeve iz vašeg individualnog poslovnog razvoja te koliko ste ostvarili iste. Kompleksniji ciljevi u pravilu znače da idete prema overperformingu i donose veći rast plaće”, objašnjava Mirela.

Iz Mirelinog iskustva vidimo da se u Irskoj “postavljaju ciljevi”, a onda naravno i zadaci svakog pojedinog radnika kako bi firma (ustanova) ostvarila zadane ciljeve. Očito, da se do ciljeva dolazi tako što će svaki pojedinačni radnik odradit poslove iz svoje domene, odnosno, nastojat će biti maksimalno djelotvoran u obavljanju unaprijed zadanih zadataka. Ovo je vjerovatno i ključni razlog velikog broja nesuglasica na radnom mjestu kod nas. Upravo iz činjenice što se kod nas, u Bosni i Hercegovini, o poslu ne razmišlja na ovakav, strateški način, gdje se svaka poslovna godina započinje ODABIROM POSLOVNOG CILJA, a do ostvarenja se dolazi jasnom raspodjelom poslova i/ili obaveza. Do trvljenja, svađa, pa i sukoba, kod nas dolazi iz proste činjenice što poslovi i obaveze, iz bilo kojeg razloga, nisu precizno postavljeni i nisu određeni ljudi (radnici) za obavljanje tih poslova.

Razloga za takvu, sada slobodno možemo reći nedjelotvornost, možemo naći u više faktora. Ključno je to što se sistematizacija, kao najvažniji strateški dokument bilo koje firme (ustanove), radila bez jasnih strateških ostvarenja ciljeva, a ono najvažnije, što se zapošljavalo preko svake mjere i što je u startu moglo pokvariti sve odnose u poduzeću, makar i postojala strategija ciljeva. Drugi razlog je što su upravo “radnici” koji su do “posla” došli na gore spomenuti način, već u startu “osjetili” da doslovno mogu šta hoće i kako hoće. Većina njih je takva. A sve to, kao po zakonu “akcije i reakcije”, stvorilo je otpor onih koji su mogli i htjeli odraditi svoj dio posla. Ipak, možda su najgori oni koji “odrade” baš onliko koliko oni “misle” da treba.

Da ne spominjemo Mirelino iskustvo i nama tako strani pojam “overperforminga”, što će reći, “prekoračenje norme ili produktivnosti” u obavljanju poslova. A takvih, za živo čudo, ima i kod nas u Bosni. Dakako, sve su rjeđi, jer jednostavno nema smisla raditi, kada se plaća, doslovno, dobije za NERAD! Dovoljno je samo pojaviti se na poslu, ne nužno radnom mjestu, a ponekad čak ni to!

Ovakvo stanje, nakon nekoliko desetljeća “trpljenja i gutanja”, gdje smo povelik broj radnika teškom mukom odvojili od “radnog im mjesta” i ispratili u “zasluženu” penziju, dovelo je do masovnog nezadovljstva u svim segmentima našeg društva. Tako danas imamo nezadovljene liječnike, medicinske sestre, inžinjere, nastavnike, administrativne radnike i birokrate, kao i sve druge radnike.

Da je došlo “pet do dvanaest” i da se stvari moraju mijenjati odmah, to ne treba posebno naglašavati. Inače, stvari će gradirati preko mjere “sistemskog rješenja”, a do vodi do apsolutne anarhije i totalne apatije.

Jedan od ključnih razloga, još uvijek uspješnog Zapada, jeste upravo u toj “posloženosti” KO; ŠTA; KADA i, naravno, ZA KOLIKO! Dok je kod nas po onoj staroj – NE SEKIRAJ SE, BI'ĆE RIJEŠENO! Vidimo da se rješava traljavo, odnosno nikako. Naravno, uz svakodnevnu svađu i nezadovljstvo svih!

PRIREDIO: O. Delić

Objavio: usn krajina