usnkrajina: 08-03-2024 | 19:50 | Kategorija: aktualnosti, BiH
Zamjerke i sugestije na rješenja iz zakona su imali iz Direkcije za evropske integracije. Ova direkcija je u mišljenju, između ostalog, ukazala da je u nacrtu zakona u odnosu na prednacrt brisano da nosilac javne funkcije ne može koristiti javne resurse za promociju političke stranke i u lične svrhe, kao i da je brisano da je zabranjeno privilegovati lice radi stranačkog i drugog opredjeljenja ili porijekla, lične ili porodične veze.
Prijedlog zakona o sprečavanju sukoba interesa u institucijama na nivou Bosne i Hercegovine usvojen je većinom glasova kako u Zastupničkom, tako i u Domu naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, skoro istovremeno, na hitnim sjednicama.
Upravo riječi “na nivou” u nazivu zakona izazvale su raspravu u Zastupničkom, kao i to što je zakon reduciran u odnosu na sadašnji.
Safet Kešo, zastupnik SDA, kazao je da je ministar pravde Bosne i Hercegovine Davor Bunoza izrekao materijalnu netačnost tvrdeći da je 20 godina zakon pod nazivom Zakon o sprečavanju sukoba interesa u institucijama na nivou BiH.
“Nikad se tako nije zvao, zove se Zakon o sprečavanju sukoba interesa u institucijama vlasti BiH. Suštinski je potpuno različito. Nikad zakon nije bio ovako reduciran”, dodao je Kešo.
Bunoza je rekao da se slaže za naziv, ali da je želio samo imputirati javnosti da to podrazumijeva da se zakon odnosi isključivo na institucije na nivou države.
Ured za zakondavstvo smatra da su riječi “na nivou” u nazivu zakona suvišne i treba ih brisati.
“Riječi ‘na nivou’ brisati kao suvišne, s obzirom na to da ni Ustav BiH ni drugi propisi ne poznaju termin institucija na nivou BiH, s tim da se u članu 1. može precizirati da se isti odnosi na institucije na nivou BiH”, piše u mišljenju Ureda za zakonodavstvo.
Zlatan Begić, zastupnik DF-a, istakao je da pravila moraju biti unificirana na području cijele BiH i da ćemo, u protivnom, imati pravne rupe.
Zamjerke i sugestije na rješenja iz zakona su imali iz Direkcije za evropske integracije. Ova direkcija je u mišljenju, između ostalog, ukazala da je u nacrtu zakona u odnosu na prednacrt brisano da nosilac javne funkcije ne može koristiti javne resurse za promociju političke stranke i u lične svrhe, kao i da je brisano da je zabranjeno privilegovati lice radi stranačkog i drugog opredjeljenja ili porijekla, lične ili porodične veze. Zato iz Direkcije za evropske integracije predlažu da se ovo preispita.
Na ovo se osvrnuo danas i Šerif Špago, predsjedavajući Kluba SDA, koji je između ostalog je prokomentirao kako će sada nosioci javnih funkcija moći na predizbornim skupovima koristiti sve što im stoji na raspolaganju.
Jasmin Emrić, zastupnik NES-a, negodovao je jer “ovakav složen i važan zakon razmatramo po hitnom postupku”, a tekst su dobili manje od 24 sata prije sjednice.
“Ne znam više ni šta je bilo u nacrtu, šta je u prijedlogu. Nemamo mogućnost ni ulagati amandmane”, kazao je Emrić, dodavši da ne znaju ni šta se usaglašavalo, ni koliko dugo.
“Nije ovo dobra praksa. Imali smo negativan primjer kada smo usvajali Zakon o sprečavanju pranja novca. Usvojili smo ga, a onda ga Dom naroda dva mjeseca razvlačio. Nije bilo hitno. Znači radilo se o prevari”, dodao je Emrić.
On je kazao i da se radi o ispunjavanju nečijih političkih želja, te da se ne postiže ono što je glavni razlog ove reforme, a to je da bude ujednačeno na području cijele BiH.
Nebojša Radmanović (SNSD), zamjenik predsjedavajućeg Zastupničkog doma, kazao je da je saglasan sa brojnim učesnicima u raspravi, i s kojima se inače ne slaže, u pogledu termina sjednice, brzine i načina “na koji se uvodimo u priču u ovom domu”.
“Naružio je Vijeće ministara BiH”, iako se za ovaj zakon čekao dogovor stranaka koje čine vlast, a to su “Trojka” (SDP, Naša stranka i NiP), SNSD i HDZ.
“Danas je posljednji dan kada možemo dostaviti neki odgovor Evropskoj komisiji. Nismo mi krivi. U posljednji trenutak smo dobili materijale. Dugo znamo kada smo trebali ove odluke donijeti ili ne donijeti. I nema nikoga kome možemo to reći”, dodao je Radmanović.
Špago je, na raspravi o hitnosti zakona, istakao je da je prekršen Poslovnik o radu. Podsjetio je da je Klub SDA 22. februara u proceduru uputio Prijedlog zakona o sprečavanju sukoba interesa, 26. februara su zatražili hitnu sjednicu doma, 28. februara je predlagao da se uvrsti na dnevni red sjednice 28. februara, da bi hitna sjednica bila zakazana tek za 11. mart. Istovremeno, dodao je, jučer je stigao zahtjev Vijeća ministara BiH koji je usvaja i zakazuje se sjednica u roku od 24 sata.
Špago je rekao da je Poslovnikom propisano da ako dom dobije više zakona koji regulišu ista pitanja, ako nije došlo do usaglašavanja, u proceduru se upućuje prvi dostavljeni.
Marinko Čavara (HDZ), predsjedavajući Zastupničkog doma, odgovorio je, između ostalog, da na SDA-ov prijedlog nije stiglo mišljenje Vijeća ministara, a i da je “svima poznato da smo od Vijeća ministara očekivali usaglašen tekst zakona”.
Zlatan Begić, zastupnik DF-a, dodao je da je Čavara uveo opasnu i protivposlovničku praksu.
Šta predviđa zakon
Usvojeni zakon predviđa da nosioci javnih funkcija smiju zadržati poklon u vrijednosti do 300 KM, dok je taj iznos u još uvijek aktuelnom zakonu 200 KM.
Povećan je i iznos u kojem se fondacije i udruženja, na čijem su čelu funkcioneri, mogu finansirati iz budžeta, a koji ne predstavlja sukob interesa. Konkretno, nosilac javne funkcije ne smije obavljati dužnost ovlaštenog lica u fondacijama ili udruženjima koje se finansiraju iz budžeta u iznosu većem od 20.000 KM godišnje, odnosno većem od 70.000 KM u udruženju ili fondaciji iz oblasti sporta. Ta granica u aktuelnom zakonu iznosi 10.000 KM, odnosno 50.000 KM za fondacije i udruženja iz oblasti sporta i kulture.
Zakonom je predviđeno osnivanje posebne komisije za utvrđivanje sukoba interesa čiji članovi ne smiju biti članovi neke političke stranke, za razliku od aktuelne komisije u čiji sastav ulaze bh. parlamentarci. Predviđene su i kazne za one za koje se utvrdi sukob interesa.
Nova komisija za utvrđivanje sukoba interesa odlučuje većinom glasova, ali o inicijativama za smjenu nekog nosioca javne funkcije ili o pozivu za njegovu ostavku odlučuje konsenzusom ili dvotrećinskom većinom. Ovu odredbu spornom smatra Transparency international u BiH jer, kako su istakli, to u praksi može dovesti do toga da se sankcije koje predviđaju smjenu ili ostavku ne budu uopće izricale.
Osim inicijative za smjenu ili ostavku, za utvrđeni sukob interesa se može izreći opomena ili novčana kazna od 1.000 KM do 20.000 KM.
Ono što je novina u zakonu jeste da komisija koja će odlučivati o sukobu interesa uspostavlja javni registar imovine nosilaca javnih funkcija i podatke iz registra objavljuje na svojoj budućoj web stranici.
Objavio: usn krajina