Objavljeno: 25-03-2024 | 08:40
Zdravstveni sistem je iznimno važan segment svakog društva, ne samo u pružanju usluga pacijentima, nego i kao segment koji utječe na razvitak svake regije. U vremenu tranzicije, zdravstveni sistem je i u državi BiH, pa i širom regije doživio razne transformacije, a o tome kako Vlada Unsko-sanskog kantona planira unaprijediti ovu oblast, za Krajinu je govorila Zemina Kadirić, ministrica zdravstva, rada i socijalne politike.
KRAJINA: Budžet za ovu godinu je usvojen, koliko je Ministarstvo na čijem ste čelu zadovoljno raspodjelom sredstava za potrebe rada i koliko je to ukupno sredstava?
Kadirić: Budžet za 2024. godinu iznosi 31.526.852 KM, što predstavlja povećanje od 13,6% u odnosu na Rebalans budžeta za 2023. godinu. Time smo prilično zadovoljni sredstvima koja su nam dodijeljena.
KRAJINA: Koji su prioritetni zadaci koje ćete u okviru ovog Ministarstva poduzeti na poboljšanju zdravstvenog sistema u USK-a?
Kadirić: Ovdje ću istaknuti nekoliko važnih zadataka ili aktivnosti koje će doprinijeti poboljšanju ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu pacijenata Unsko-sanskog kantona u narednom periodu. Prije svega, izmjenama i dopunama liste ortopedskih pomagala, doći će do povećanja iznosa za ortopedska pomagala što će osigurati sredstva za financiranje senzora za oboljele od dijabetesa tip 1 i to za djecu i odrasle. To isto će se osigurati i za trudnice oboljele od dijabetesa. Planirano je i da se osiguraju sredstva za potrošni materijal namijenjen za inzulinske pumpe za oboljele od dijabetesa tip 1, za djecu i odrasle, kao i da se nabavi najmanje pet inzulinskih pumpi za osobe do 26 godina starosti, koje su oboljele od dijabetesa tip 1. U toj odluci planirat će se i plaćanje 50% cijene trakica za Inkontinenciju- TVT- kao i ugradnju istih.
Ono što je značajno naglasiti jeste da se prvi put u bolničko liječenje kardiovaskularnih i pulmonalnih incidenata infarkta miokarda ili ICV i pulmonalnu tromboemboliju, uvodi veoma skupi inovativni lijek Alteplaza, koji će zamijeniti sadašnji manje efikasan lijek. Cijena koštanja lijeka po pacijentu je oko 2.000 KM, za šta će trebati izdvojiti značajna novčana sredstva.
Odmah po usvajanju Financijskog plana Zavoda zdravstvenog osiguranja za 2024. godini steći će se uslovi da se okonča postupak donošenja izmjene Odluke o posebnom programu zdravstvene zaštite. Izmjene se odnose na veća izdvajanja za nabavku skupih prijeko potrebnih lijekova za pacijente oboljele od reumatoidnog artritisa i juvenilnog idiopatskog artritisa kod djece. Odluka se također odnosi i na sufinanciranje pacijenata kod epileptičkih i febrilnih konvulzija, te kao što sam naglasila, putem posebnog programa financirat će se nabavka skupog lijeka za pacijente sa infarktom miokarda i ICV.
Također, insistirali smo da se u 2024. godini osigura povećanje sredstava za tercijarne zdravstvene usluge. Prvi put osigurat će se besplatna usluga mammaprinta, to je veoma značajan test koji se koristi u onkologiji (genetski test doprinosi odabiru najbolje terapije za liječenje ranog stadija karcinoma dojke).
Osim toga, Ministarstvo će budžetskim sredstvima financirati nabavku ICD uređaja – „Implatibilnicardioverter defibrilator“, jer se u 2023. godini za istima ukazala potreba, za šta će trebati izdvojiti značajna novčana sredstva.
Donošenjem nove instrukcije u martu ove godine, omogućeno je da se od početka ove godine implementira Odluka kojom je u 2024. godini proširen krug socijalno ugroženih osoba koje ostvaruju pravo na zdravstvenu zaštitu u određenim uvjetima, primjerice u slučaju velikog broja teških zaraznih bolesti, kroničnih bolesti, neuromišićnih oboljenja i drugih teških oboljenja, zatim za žrtvenasilja u porodici, te prava na zdravstvenu zaštitu djece od rođenja do 18. godine života, bez obzira da li pohađaju školu, čime se provodi presuda Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine.
Od Zavoda zdravstvenog osiguranja tražili smo da se omogući pacijentima ostvarenje prava na zdravstvene usluge u privatnim i drugim ustanovama u BiH, na teret sredstava Zavoda, ukoliko zbog liste čekanja pacijenti ne mogu ostvariti tu uslugu u realnom vremenu u zdravstvenim ustanovama Unsko-sanskog kantona. Zavod treba da sačini analizu kod kojih specijalista i za koje zdravstvene usluge se čeka zdravstvena usluga i koliki je period čekanja na određene usluge. To je konačno i posao Zavoda koji financira zdravstvo, sklapa ugovore o provođenju zdravstvene zaštite sa kantonalnim zdravstvenim ustanovama i dovoljno su kadrovski popunjeni da mogu pratiti izvršenje potpisanih ugovora.
KRAJINA: Da li će uskoro doći do promjena kada su u pitanju esencijalne liste lijekova? Da li Ministarstvo na takav način olakšava korisnicima lijekova sa esencijalnih lista lakšu dostupnost prijeko potrebnim lijekovima?
Kadirić: Kada su u pitanju esencijalne liste lijekova, svakako imamo namjeru proširiti postojeću kantonalnu A i B listu novim lijekovima sa Federalne liste lijekova. Federalna A lista lijekova je obavezna, dok je B lista fakultativna i na njoj se nalazi manji broj lijekova. Trenutna situacija je takva da Komisija za lijekove, koja je formirana od strane ovog Ministarstva, upravo završava poslove vezano za javni poziv ovog Ministarstva i aplikacije dostavljene od proizvođača i prometnika lijekova. Po završetku posla, Komisija će prijedloge listi lijekova koje su usklađene sa zadnjim federalnim listama lijekova iz decembra 2023. godine, dostaviti ministrici zdravstva na dalje postupanje. Nakon toga slijede konsultacije sa Zavodom vezano za to da li se liste mogu financirati sredstvima Zavoda ili ne.
KRAJINA: Lječilište „Gata“ je tema o kojoj se često govori u smislu potrebe izgradnje bazena, koliko će ovo Ministarstvo učiniti da se taj projekat konačno završi?
Kadirić: Lječilište „Gata” je strateški projekat Unsko-sanskog kantona, i zato prioritet nam je osigurati adekvatne uvjete građanima koji koriste njene usluge. Ogromna je potreba za izgradnjom jednog unutrašnjeg hidroterapijskog bazena, koji je posebno potreban kod fizijatrijskog tretmana djece. Za izgradnju bazena postoji potrebna dokumentacija, izvedbeni projekat i u dogledno vrijeme počet će realizacija tog projekta. U 2024. godini Ministarstvo je osiguralo 300.000 KM za prvu fazu izgradnje. Jedan dio novčanih sredstava ostao je u Gati neutrošen od prošle godine, a jedan dio, Gata će financirati vlastitim sredstvima iz akumuliranog ostatka. Ako bude potrebno, do kraja godine Ministarstvo je iz drugih izvora spremo da osigura ostatak eventualno nedostajućih sredstava.
KRAJINA: Odlazak medicinskog osoblja, uključujući i ljekare sve je očitiji i u Unsko-sanskom kantonu. Može li ovo Ministarstvo učiniti nešto da taj kadar, koji je školovan ovdje, dobije potrebne uvjete za rad, a time i da se zadrže na radnim mjestima u zdravstvenim ustanovama u USK-u?
Kadirić: Što se tiče fluktuacije i odlaska medicinskog kadra iz zdravstvenih ustanova, poznato je da je to trend u cijeloj Evropi. I u zemljama Zapadne Evrope to je uočeno kao ozbiljan problem, zbog kojeg se u zdravstvenim ustanovama vrši zapošljavanje medicinskog kadra svih profila i bez obzira odakle dolaze. Dakle, seoba medicinskog kadra je evidentna. Sasvim je tačno da se naše zdravstvene ustanove u jednom dijelu, ne mogu mjeriti sa uslovima rada i sa najmodernijim medicinskim ustanovama u zemljama Evropske unije. Međutim, kvaliteta rada naših zdravstvenih radnika je neupitna i u mnogo čemu može konkurirati drugim zdravstvenim sistemima. Svake godine i uslovi rada u našim zdravstvenim ustanovama se poboljšavaju. Prošle godine potpisan je novi Kolektivni ugovor za zdravstvom na području kantona, gdje je došlo do većeg povećanja plaća zdravstvenim radnicima. Najveći broj zdravstvenih radnika je zadovoljan plaćom koju imaju i uvjetima rada, tako da ne možemo govoriti o masovnom odlasku medicinskih radnika zbog uvjeta rada ili neadekvatne plaće. Prije svega medicinsko osoblje odlazi iz manjih sredina na području našeg kantona, odnosno manjih općina u veće centre. Na području našeg kantona liječnici iz domova zdravlja odlaze u Kantonalnu bolnicu. U Federaciji BiH, najviše odlazaka je u Sarajevu i Tuzlu. Istina je da jedan mali dio odlazi i u inostranstvo. Uglavnom, odlasci zdravstvenih radnika u ovom obimu, ne mogu ugroziti pružanje zdravstvene zaštite građanima Unsko-sanskog kantona. Za uvjete rada, nabavku medicinske opreme i specijalizacije, iz Budžeta ovog Ministarstva, u 2024. godini za zdravstvene ustanove planiran je iznos od 8.070.000 KM.
KRAJINA: Kada ste došli na čelo Ministarstva, da li ste detektirali najveće potrebe za oporavak zdravstvenog sistema, koje su one i kako ih unaprijediti?
Kadirić: Imenovanje na poziciju ministrice zdravstva, rada i socijalne politike za mene je bio izazov. Bilo je mnogo stvari koje sam kao pacijent, nezadovoljna uslugom, zapazila i koje sam imala namjeru, dolaskom na čelo Ministarstva promijeniti ili poboljšati. Međutim, onda sam shvatila da je ovaj zdravstveni sistem veoma komplikovan, uglavnom usmjeren na područje jedne općine, omeđen kako federalnim propisima koji se desetljećima nisu mijenjali, tako i ograničenim financijskim sredstvima zdravstvenog fonda, što ponekad dovodi situaciju do apsurda. Bez obzira na te poteškoće nastojat ću u narednom periodu raditi na omogućavanju ustanovama da ostvare uvjete za nove tehnologije, da poboljšaju uvjete rada i da se sve više osposobljavaju za obavljanje visokodiferenciranih zdravstvenih usluga koje će građanima biti dostupne na području Unsko-sanskog kantona i koje će uz olakšani pristup moći blagovremeno koristiti.
N.Dž.
Objavio: usn krajina