02/05/2024

NASA-INA MISIJA “ARTEMIS-3” 2026: Prvi astronauti koji će sletjeti na Mjesec, nakon više od pola stoljeća, postavit će lunarni mini-staklenik za uzgoj biljaka

Objavljeno: 28-03-2024 | 09:57

Studija o rastu biljaka jedan je od tri eksperimenta za koje se očekuje da će astronauti Artemisa 3 provesti na površini Mjeseca.

Prvi astronauti koji će sletjeti na Mjesec nakon više od pola stoljeća postavit će lunarni mini-staklenik, ako sve bude išlo po planu.

NASA je odabrala prva tri znanstvena eksperimenta koja će astronauti provesti na površini Mjeseca u misiji Artemis 3 2026. Među njima je LEAF (“Mjesečevi efekti na poljoprivrednu floru”), koji će proučavati kako se usjevi snalaze u “egzotičnom” lunarnom okruženju.

“LEAF će biti prvi eksperiment koji će promatrati fotosintezu biljaka, rast i sistemske reakcije na stres u svemirskom zračenju i bitno manjojj gravitaciji”, napisali su eksperti NASA-e u izjavi objavljenoj u utorak (26. marta) objavljujući odabir triju eksperimenata.

“Podaci o rastu i razvoju biljaka, zajedno s parametrima okoliša koje mjeri LEAF, pomoći će znanstvenicima da razumiju korištenje biljaka uzgojenih na Mjesecu za ljudsku prehranu i održavanje života na Mjesecu i izvan njega”, dodali su.

Subjekti LEAF-a neće biti prva flora na Mjesecu; Kina je poslala biljke pamuka na dalju stranu Mjeseca u svojoj robotskoj misiji Chang'e 4 u januaru 2019.

Druga dva novoodabrana eksperimenta su Stanica za praćenje lunarnog okruženja (LEMS) i Lunarni dielektrični analizator (LDA).

LEMS je skup autonomnih seizmometra koji će “loviti” potrese na Mjesecu do dvije godine nakon postavljanja. To će “karakterizirati regionalnu strukturu Mjesečeve kore i plašta, što će dodati vrijedne informacije modelima formiranja Mjeseca i evolucije”, napisali su dužnosnici NASA-e u izjavi od utorka.

LDA će u međuvremenu mjeriti sposobnost mjesečevog regolita – gornjeg sloja prašine i šljunka – da širi električno polje. Instrument će “prikupiti bitne informacije o strukturi Mjesečeve podpovršine, pratiti dielektrične promjene uzrokovane promjenom ugla Sunca dok Mjesec rotira i tražiti moguće stvaranje inja ili naslage leda”, napisali su dužnosnici agencije.

Instrumenti će biti raspoređeni u blizini Mjesečevog južnog pola, regije za koju se smatra da je bogata vodenim ledom koja bi mogla podržavati jednu ili više ispostava s posadom. Tačna lokacija još nije poznata; NASA nije objavila konačno mjesto slijetanja misije Artemis 3, koja će koristiti SpaceX-ovo vozilo Starship za dovođenje astronauta iz Mjesečeve orbite na površinu i natrag. (Oni će stići do Mjesečeve orbite preko rakete Space Launch System agencije i kapsule Orion.)

Nema garancije da će LEAF, LEMS i LDA letjeti na Artemisu 3. To je trenutni plan, ali “konačne odluke o misiji bit će određene kasnije”, napisali su dužnosnici NASA-e.

Posada Artemisa 3 još nije objavljena, iako je NASA rekla da će misija prvi put u povijesti iskrcati ženu na Mjesec.

Artemis 3 bit će prva misija s posadom na površinu Mjeseca od Apolla 17 u decembru 1972. Prethodnik Artemisa 3, Artemis 2 , poslat će četiri astronauta oko Mjeseca i natrag na Zemlju krajem 2025., ako sve bude išlo po planu.

Jednomjesečna Artemis 1 , uspješna misija bez posade do Mjesečeve orbite i natrag, lansirana je u novembru 2022.

Mike Wall